Lelaki Terindah [Andrei Aksana]


 

Penulis/Author: Andrei Aksana (2004)
Penerbit/Publisher: Gramedia
Cetakan/Edition: II, Agustus 2005
Kategori/Category: Fiksi

ISBN: 979-22-0815-1

Homosexualism used to be (or still is? I am not sure) a taboo topic on public places. As part of our eastern culture, things like sex and homosexualism should be discussed in whispers to avoid drawing the negative judgments and raising the eyebrows of the older generations.

Being lived in a foreign country didn’t stop me from knowing that there are some striking novels have been published in Indonesia thanks to some book blogs like Kupunyabuku and Perca. One that came our rather phenomenal was Andrei Aksana with novel “Lelaki Terindah” translated as “The Most Beautiful Man” which took the theme of gay love story.

On my curiousity, me -being a closed minded person when it comes to love- found that this novel is actually acceptable. There is nothing vulgar which typically is associated with such theme. Just like many others, this is simply a love story.

The novel is written as if Andrei is telling a story of another person, Rafky, a tall, handsome and manly guy who never thought would fall in love deeply to another guy, Valent, a soft-spoken dandy person who isn’t so physically strong as Rafky.

The centre of the story is about Rafky’s struggle to make his relationship with Valent to be acceptable amid the strong rejections from both their families and girlfriends. The situation becomes more emotional due to Valent’s medical condition which grew worse with the pressure of being forced to separated from his only love. In the end, what matters the most is happiness, because that will be the last thing we remember, the only thing we want to cherish. There’s no right and wrong when it comes to love and anyone has their own right and priviledge to love anyone else, regardless their gender.

Andrei’s guts to explore on this theme deserves a thumb up. His writing and words elaborating skills deserve another merit for its superiority. The novel came out poetic, dramatic and modern; a fresh contribution to the Indonesian literature. The whole package is great with soft papers and luxurious cover design. Just my humble opinion, Andrei should stick with writing as I wasn’t that impressed with the sound of the CD bonus. A nice marketing packet though ;)

9 thoughts on “Lelaki Terindah [Andrei Aksana]

  1. secara buku, aku bakal males disuruh baca buku ini sekali lagi. tapi aku melihatnya seperti ungkapan rasa cinta (terpendam) si penulis terhadap tokoh rafky. dengan berbunga-bunga si penulis menyiratkan perasaan yang meletup-letup terhadap tokoh rafky yg sedang ia ceritakan. andrei piawai betul dalam gaya bahasa dan pemilihan kata-kata. love it! endingnya sih yang klise, menyelesaikan masalah dengan menghilangkan salah satu tokoh.

  2. ViEnNa says:

    two tumbs up!!!
    no matter what they say, Lelaki terindah touching banget
    Andrei berhasil mengungkapkan forbidden love yang selama ini selalu dicemooh dalam masyarakat lewat kata dan cerita yang gampang dimengerti
    Aku suka banget dan selalu nunggu novel dia yang lain

  3. Yes.

    I totally agree.

    I have read the Book.

    I simply love how Andrei manage to unfold a forbidden love between two man with his simplicity; simple words.

    But, I really love the most the song….

    So touching….

  4. dika says:

    bagi aku yang jarang baca buku bertema seperti ini, menurut aku bagus kok, romantis gitu… lagi pula aku ngerasa punya banyak kesamaan ama tokoh valent. kita sama2 anak tunggal, punya lesung pipi, bulu mata yang lentik, tinggal ama sang ibu. dan hampir semua orang bilang figure muka aku terlalu cantik bwat cowo (bukan dalam konteks menghina lho) jd begitu baca buku ini aku merasakan hubungan kuat ama jalan cerita dan sang tokoh.
    mungkin itu yang mendorong aku untuk terus baca buku ini sampai akhir walaupun ceritanya cukup tragis…

  5. zeth says:

    Cara indah buat memperkenalkan cinta terlarang….. gw suka banget bukunya sampe ngebacanya berkali kali, dengan gaya bahas yang indah…. thx for make that book for people like Us. I think like to make a new image for me….

  6. rova says:

    well,anyway i really love this novel…
    bagi gw cara penyampaian pesan dari novel ini bagus banget.
    andrei bisa mengangkat tema tentang cinta yang bagi sebagian orang masih dianggap tabu dan ga layak untuk dilakukan .
    pada intinya dalam karyanya ini andrei menyampaikan pesan buat kita semua bahwa cinta itu bisa tumbuh lapan aja dan pada siapa aja.

  7. REI says:

    dmn yach caranya mendapatkan novel lelaki terindah ini lagi?
    soalnya aku dulu ada tapi hilang dibuat tmn aku
    skrg aku pengen baca lagi lho
    ada yang bisa bantu?

    —–
    (01/08) Di Gramedia Grand Indonesia aku liat masih banyak banget tuh Rei, di Matraman juga. Coba deh jalan-jalan kesana.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s